Medlemmar

/larses-vaxthus-med-sumer-snow.jpg

Vill du visa din trädgård?

Varje sommar bjuds föreningens medlemmar in att titta på olika trädgårdar. Vill du visa din trädgård eller känner du någon som har en trädgård att visa? Det spelar ingen roll om trädgårdens ägare är medlem i föreningen eller inte.
Kontakta då Maria Lindberg, tel 070-338 56 89.

/leksands-trgfor-logga-blaklocka-farg-liten.jpg

Vinterbrev 28 januari 2024

Välkommen till ett nytt trädgårdsår med Leksands trädgårdsförening. Snö och kyla - det känns redan som att denna vinter varit lång. Dagarna börjar bli längre och för många av oss har de första förgrodda fröna börjat gro. Det ger hopp om en vår i sikte.

Vi hoppas du vill fortsätta vara medlem hos oss. Årsavgiften är densamma som i fjol, 120 kr per person alternativt 200 kr för familjemedlemskap (om ni är två eller flera i familjen). Årsavgiften betalas in till bankgiro 864-4205 senast den 28 februari, ange namn och e-postadress.

Den 17 februari kl 12.00 i Kulturhuset drar vi i gång året med en bildvisning. Boel Tengnér visar bilder från våra aktiviteter under 2023. Alla är hjärtligt välkomna!

På kvällen den 14 mars kl 18.00 i S:t Persgården är det dags för årsmöte med efterföljande Mötesplats TRÄDGÅRD. Kallelse till årsmötet kommer separat i början av mars med alla årsmöteshandlingar. Mötesplats TRÄDGÅRD startar direkt efter årsmötet, ca 19.00, med boksläpp och frömingel. Från många grönsaksodlare kommer ofta frågan: ”Hur ska jag kunna använda det jag odlat på ett varierat sätt?”. Kanske finns svar i Leksands lilla gröna, föreningen Leksands kulturväxters bok, som kommer att finnas till försäljning vid fröminglet. Fler svar kan ni som odlar – eller tänker odla – gråärter få i den sprillans nya boken I gråärtans spår – en matnyttig resa. Agneta Magnusson presenterar sin bok kl 19.00 direkt efter årsmötet, före fröminglet. Vill du som medlem vara med och sälja fröer och plantor så anmäl dig till leksandstradgardsforening@gmail.com före 5 mars. Agneta hoppas att många medlemmar tar med sig av sina gråärter till fröminglet så att ännu fler får möjlighet att prova på dessa lättodlade, goda och variationsrika ärter!

Vi söker med ljus och lykta efter fler medlemmar som vill lägga några extra timmar på trädgårdsföreningen. Dels söker vi till styrelsen en ledamot som kan vara kassör (intresse för ekonomi, kurs finns i Vuxenskolans regi), dels gärna medlemmar som kan tänka sig ingå i valberedningen till nästa årsmöte. Valberedningen Lotta Bråmå och Agneta Nilsdotter kommer att ringa runt till lite medlemmar för att fråga om intresse för styrelsearbete och då kan ni även fråga dem om vad valberedningens arbete innebär. Du får även gärna höra av dig till ordförande Ewa Fogelström om du har frågor kring styrelsens arbete; hur mycket tid, när m m. Tel 070-721 01 29.

Är du intresserad av annat ideellt arbete i föreningen? Då finns även möjlighet att vara med i trädgårdsvisningsgruppen som tillsammans planerar de visningar som är under sommaren och delar upp arbetet sinsemellan. Vill du veta mer om detta så hör av dig till Maria Lindberg, tel 070-338 56 89. En annan grupp arbetar med att ordna trädgårdsresa och vill du veta mer om den så ring till Ann Egnell, tel 070-661 98 09.

Tillsammans får vi vår förening att gro!

Hoppas vi ses snart

Styrelsen genom Ewa

Ewa Fogelström, ordförande tel 070-721 01 29, lewa.fogelstrom @ gmail.com
Monika Lindgren, kassör, tel 070-669 97 27, ekomol39 @ gmail.com
Ann Egnell, sekreterare, tel 070-661 98 09, egnellann @ gmail.com
Boel Tengnér, tel 0247-143 39, boel.tengner @ gmail.com
Maria Lindberg, trädgårdsvisningar, tel 070-338 56 89, marialindberg10 @i cloud.com

Hemsida: http://www.leksandtradgardsforening.n.nu/
E-post: leksandstradgardsforening @ gmail.com
Instagram: leksandstradgardsforening

Facebook: Leksands trädgårdsförening
Våra aktiviteter sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

--------------------------------------------------------------------------------------------------

/miljopris-sammilsdal.jpg /miljoprisoverlamnande.jpg
Centerpartiets styrelse och trädgårdsföreningen i Sammilsdals skolträdgård. Ordförande
Mona Erkers tar emot miljöprisdiplom från kommunalrådet/styrelseordförande Ulrika Liljeberg.

/miljopris-centern-o-tgf.jpg/miljopris-fikastund.jpg
Centerpartiets styrelse och Leksands trädgårdsförenings styrelse, som dricker kaffe/te och äter kakor bakade av trädgårdsföreningens styrelsemedlemmar.

Miljöpris 2014

3 juni fick föreningen mottaga Centerpartiet i Leksands miljöpris, som bestod av ett diplom samt 3.000:-. Motivering: ”För ert långa arbete med att sprida intresset för bl a ekologisk odling, både i teori och praktik. För ert stora engagemang i att bevara och utveckla kunskap om allt från fröer, plantor och blommor till lökar och bönor. Ni bidrar med er odlarglädje till ett vackrare och på många sätt rikare Leksand som gagnar vår miljö på ett mycket positivt sätt.” Hela centerpartiets styrelse deltog vid diplomutdelningen, som skedde vid föreningens skolträdgård vid Sammilsdalskolan. Föreningens medlemmar hade ordnat med kaffe/te och bakat kakor.